۱۳۸۸ مرداد ۲۰, سه‌شنبه

منازل مسجدسلیمان ( 5 )

بایاد و نام خدا
منازل مسجدسلیمان ( 5 )

منازل کارمندی
این منازل در ابعاد مختلف و دارای امکانات گوناگون در برخی مناطق شهر ساخته شده اند . محله ی بازار چشمه علی تنها محله ای است که در آن هردونوع خانه یعنی کارگری و کارمندی احداث شده گرچه باید گفت که منازل کارمندی بازار چشمه علی نسبت به منازل باغ ملی یا جاهای دیگر دارای امکانات کمتری بودند .

منازل كارمندی چشمه علی
در محله ی بازار چشمه علی پنج لین منزل كارمندی وجود داشت، دولین مفابل اداره ی ابزار دقیق ( مركز زبان فعلی ) یك لین پشت دبیرستان حجاب فعلی و دو لین هم مابین اینها . این منازل دارای چهار اتاق ، حمام و بخار بودند . بخار، حمام و توالت راجداگانه و در حیاط ساخته بودند . درقسمت پایین اجاق برخی از آنها محفظه ای اضافه شده بود كه حالتی شبیه فرهای امروزی را داشت . این منازل هم دو حیاط داشتند كه یكی از آنها باغ منزل محسوب می شد و انصافا باغ هم بودند .

سقف آنها به شكل نیم دایره و طاقی شكل است و در گذشته بام آنها را سیمان كرده بودند . برای اولین بار در سالهای 1340 سقف این منازل را از ورقه های عایق به شكل ایزوگام های امروزی پوشانده بودند .
در كنار منازل كارمندی بشكه های ذخیره ی آب نصب شده بود كه آب كافی برای آنها فراهم باشد ( این هم از مزایای كارمند شركت نفت بودن و حتما متوجه شده اید چرا همه آرزو داشتند هرچه زودتر دیپلم گرفته، سربازی بروند و به استخدام شركت نفت درآیند ) . علاوه بر آن یك بویلر ( شبیه آبگرمكنهای گازی مخزنی ) برای هر لین نصب شده بود تا آب گرم آنها تامین گزدد . این بویلرها شیر اطمینان نداشت و جهت جلوگیری از خطرات احتمالی لوله ای روی آن نصب شده بود كه ارتفاعش از بشكه ی ذخیره ی آب بیشتر بود تا زمانی كه آب گرم می شد از این لوله بیرون بریزد كه اكثرا هم همینطور بود و حسرت ما به خاطر نداشتن آب گرم . به این لوله درین( با كسره ی دال و ر ) به معنی سرریز می گفتند (DRAIN ) .
بشكه های آبی هم لوله ی درین داشتند و هرگاه شناور بشكه عمل نمی كرد، آب یه اصطلاح سر می رفت . تابستانها بیشتر مواقع بعد از بازی زیر آب سرریز این بشكه ها می ایستادیم که خیس و خنك شویم .

منازل کارمندی جی تا یپ
این منازل در کنار محله ی کولرشاپ و روبروی سرمسجد ساخته شده اند . در زمان خود بسیار شیک بودند ولی امروزه به علت گذر زمان رونق سابق را ندارند . این ساختمانها هم به کارکنان ارتش واگذار گردیده اند . این منازل هم در دونوع ساخته شده اند .
یک نمونه از منازل جی تایپ دارای دو اتاق خواب ، یک اتاق پذیرایی و راهروی متصل به پذیرایی هستند . زیربنای آنها در حدود 150 متر مربع و کل زمین آنها بالغ بر 400 متر مربع است .

منازل کارمندی تلخاب
این منطقه در گذشته قسمتی از قلعه ی بدون برج و باروی شرکت نفت بود که ما را در آن راهی نبود و بعد ها هم که به ارتش واگذار شد به علت مسائل امنیتی نمی توان درباره ی آنها چیزی نوشت . همین بس که بگویم منازل بسیار شیکی بودند و منطقه برای خود دارای استخر بود که ساکنا ن تلخاب تابستانها با لباس شنا به صورت مختلط در آنجا شنا می کردند .
تمامی منازل و ساختمانهای شرکت نفت در بازار چشمه علی، ریل وی، چهاربیشه ، جی تایپ، كولرشاپ و تلخاب به ارتش واگذار شدند .

منازل کارمندی در نقاط دیگری چون پانسیون خیام، کمپ کرسنت، اسکاچ کرسنت ( کوی شهید چمران ) و باغ ملی احداث شده اند که بسته به نوع، امکانات مختلفی دارند . برای نمونه دارای دو ، سه ویا چهار اتاق خواب هستند . این منازل با نامهای اختصاری انگلیسی مشخص شده اند مانند :

HF1 , WF1 ,WF5 , W6, TF1 , F12 , F21 , F24T , F4 , F12T , F10 , F24M , F21A , F22A , GF1 , TF1

بازهم این موضوع همانند یک علامت سوال بزرگ جلو چشمانم می آید که: چرا یک خارجی باید بنگله ی چهار اتاق خوابه داشته باشد و سهم پدرمن و خانواده ی من از شرکت نفت یک اتاق بیست متر مربعی از یک منزل سی برنجی در چهاربیشه باشد . من شنیده ام که بنگله ی شماره یک یا همان ساختمانی که مدنی هم دادگاه انقلاب بود، مختص رئیس ناحیه ی شرکت نفت بود . چرا این ساختمان در اختیار یک خانواده ی معمولا کم جمعیت قرار می گرفت ودرمقابل یک منزل بیست فوتی با امکانات بسیار ابتدایی که اگر بگویم فاقد امکانات صحیح تر است ، به یک خانواده ی معمولا شلوغ کارگری داده می شد ؟
بحث منازل مسجدسلیمان به این زودی پایان نمی یابد و از هر زاویه ای به آن نگاه کنی قابل ادامه دادن است ولی من نمی خواهم بیش از این ، مطلب را دنبال کنم . همشهری ها که خود انواع این منازل را می بینند و دوستان غیر مسجدسلیمانی هم اگر گذارشان به این شهر افتاد می توانندآنچه از این ساختمانها اعم از منازل کارمندی، کارگری وشخصی و مقایسه ی امکانات و فضای این منازل، به تبعیضاتی که در حق این مردم شده بیشتر پی ببرند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر